onsdag 7 januari 2015

Pizza Hut

Lite på sniskan, men en väldigt typisk detalj i den amerikanska gatubilden.


Det här blev en skön, avkopplande dag. Familjen har badat på både för- och eftermiddagen och jag har fortsatt fylla på bloggen med bilder.
Efter vårt trevliga lunchbesök for vi bort till Sjömarks och tittade hur de bor och satt och pratade en stund på deras uteplats.

Sjömarks bor på Lafayette Motel.

Både Niclas och jag är fascinerade av kanalerna i Fort Luaderdale.

Och Viktor är fascinerad av de fina båtarna.


Sedan drog vi en repa bland de fina kanalhusen och insöp den amerikanska stilen. Många av husen ser ut som små slott med olika utbyggnader, stora fönster och imponerande entrépartier. Trädgårdarna är alla välskötta och vore det inte för de tydliga skyltarna om diverse larm och vaktbolag så skulle jag vara ytterligt frestad att spankulera runt och kika lite.

Jag har varit lös i magen men mått ganska bra ändå. Efter lunch medicinerade jag mig med Dimor och nu hoppas jag att middagen ska stanna kvar i magen över natt.
I morgon blir det mycket bilåkande och då är det ju trevligare att inte ha rännskita.

Middagen hade vi bestämt oss för att äta på Pizza Hut. Vi har flera restaurang- och cafékedjor kvar som vi inte testat än. Wendys, Dennys, KFC, Pizza Hut, Smoothie King och Starbucks är de viktigaste. Jag är rätt säker på att vi inte hinner beta av alla.
Pizza Hut hade vi sett utmed East Oakland Park Boulevard när vi åkte från Sawgrass Mills. Restaurangen låg dock längre bort än minnet placerat den och vi blev lite besvikna när vi klev in och upptäckte att det bara fanns pizza för avhämtning. Hur kall hinner en pizza bli i kofferten under en halvtimmes bilfärd?

Inte särskilt kall visade det sig.
Nu har vi redan slukat den. Det gick så fort att vi inte ens hann fota underverket med skinka och kycklingtopping, tjock, frasig botten och en smak utöver det vanliga.
Jag har frågat Viktor vilken pizza som var godast; Pizza Huts eller Paprikas och efter noggrant överläggande har han kommit fram till att Paprikas pizza i Cochabamba faktiskt var en aningens aning godare.

Niclas har gått iväg till affären för att köpa pålägg. Vi har två frukostar kvar innan vi åker hem.
Barnen tittar på ett ganska roligt program där två familjer tävlar i att gissa vad amerikaner svarat på olika frågor. En fråga kan till exempel vara "Varför skulle du inte vilja vara en ko?", "Vilken kroppsdel är en kvinna i bikini mest missnöjd med?" och "Vad vill rånaren inte se när han tagit sig in i ett hus". Det gäller att gissa vad de tio vanligast förekommande svaren är bland hundra tillfrågade.
Jag har för mig att det förekommit ett liknande program i Sverige någon gång.

Men nu måste vi snart gå och lägga oss. I morgon ska vi upp tidigt i förhoppningen att få se delfiner.
Innan mörkret kom och sa godnatt fick vi njuta av den här underbara solnedgången från balkongen.