torsdag 8 januari 2015

Theater of the Sea

I dag har vi tagit hyrbilen och åkt en bit ut på Florida Keys för att besöka en park som tar hand om skadade Floridadjur, tränar de som låter sig tränas och visar upp dem.
Konceptet verkar helt okej och jag tänkte på Emelie hemma på jobbet som vurmar för delfiner. Det här hade hon velat se!

Blå papegojfisk och handikappad havssköldpadda med flytväst som hjälper den att hålla balansen i vattnet, trots att den saknar några kroppsdelar.

Guiden pratade alldeles för fort och ljust för att vi skulle hinna uppfatta allt. Den här sköldpaddan förstod vi i alla fall, är delvis blind och saknar en "arm".

Förutom delfiner har vi sett stora havssköldpaddor, barracudor, krokodiler och alligatorer, papegojor och papegojfiskar, sjölejon och leguaner.

Enligt guiden är barracudan nästan inte alls så farlig som man kan tro. Det är egentligen nästan bara om man har blänkande föremål på sig som den är väldigt snabb till att attackera. Men stick för säkerhets skull inte ner några fingrar eller tår i vattnet, även om ni inte har smycken på er...

Här matas hajar med (tår?) rå kyckling. Hajarna i djurparken är inte så stora som de blir ute i det fria. Det var läskigt att se med vilken oerhörd snabbhet och med vilket slukande ljud de försåg sig av godbitarna.

Det har inte varit alls lika varmt i dag som tidigare. Bara upp till 24 grader om man får tro temprometern i bilen. Vi har förstått att vi har haft en väldig tur med vädret. Så mycket värme som vi fått brukar det inte bjudas i januari.
Men i dag var det perfekt parkväder. Det ska bli spännande att höra hur Sjömarks haft det på Disney World också.

Theater of the Sea var inte så stort men bra uppbyggt för att tillbringa några timmar i. Besökarna fick följa ett program med visning av sköldpaddor och fiskar, papegojshow, delfinshow, sjölejonshow, en liten båttur bland delfinerna, en promenad med information om mangroveträd och slutligen möjlighet att bada bland de stora färggranna fiskarna och bli fotad tillsammans med en papegoja.
Irma hade tur och blev utvald till att få en puss av sjölejonet. Viktor var mest förtjust i papegojorna.

Här är den största papegojan, och den med starkast näbb. Han knäckte utan svårighet en makadamiannöt, som tydligen är de mest svårknäckta nötterna på julbordets gotteavdelning. En eloge till papegojtränaren som var tydlig, rolig och informativ och höll god publikkontakt.

Papegojshowens stjärna kunde både få ett hjul i rullning genom att gå baklänges och slå kullerbyttor.

Delfinshowen var en höjdare med två delfiner och två tränare som tillsammans genomförde en massa svåra nummer.

Sjölejonet hade en blänkande läcker päls och en trevlig, ganska läcker tränare...

...och faktiskt, är de väl ganska lika?

Under den korta båtturen fick vi sällskap av en skuttig delfin.

Mangroveträden imponerar på mig med sina trassliga rötter som ger skydd åt fiskyngel och som genom att sakteliga putta upp slam från botten, kan skapa hela öar av fast mark.

På vägen tillbaka åt vi på en restaurang som enligt egen uppgift serverade Florida Keys "freshest catch". Jag valde kokosfriterade räkor med currysås och det var fantastiskt gott. Klockan hann bli halv fyra innan vi åt lunch och frukosten intogs vid halv åtta. Det är tur att vi har så tåliga barn som klarar sig många timmar på en banan och två skumtomtar.

Det är vackert på Florida Keys. Någon gång skulle jag vilja cykla hela sträckan till Key West och njuta av vinden, vågorna och den fina sanden.

När vi kom tillbaka till Fort Lauderdale behövde vi äta igen. Vi hade bestämt oss för KFC men trots att vi körde runt och letade länge i regn och mörker lyckades vi inte hitta tillbaka till kycklingrestaurangen som vi sett tidigare. Det slutade med att vi hämtade mat på Taco Bell i stället. När Niclas gjorde en snabb sväng för att ta oss hem till lägenheten for några tacosar ut på golvet i baksätet. Barnen fick ett hysteriskt skrattanfall och Viktor satt och slängde ost genom fönstret för att rädda bilklädseln.
Nu ska vi försöka packa inför hemresan i morgon. Det blir ingen lätt uppgift.

Det snålas inte med såspåsarna vid avhämtningen på Taco Bell. Irma räknade till 34 stycken.