fredag 19 december 2014

Blommande träd

Det finns en avlång park med lekplatser i varje ända, precis intill Svenska Skolan där vi bor.
I och runtom parken växer många vackert blommande träd. Här följer ett smakprov.

På den första bilden sitter Viktor på en bänk under ett intensivt gulblommande träd. Jag vet inte vad det heter. Det finns ännu större exemplar än det på bilden.

Den andra bilden är en närbild på en buske med gracila gula blommor som doftar gott när man kryper nära med näsan.

Tredje och fjärde bilden visar ett litet träd med bjärt röda blommor i annorlunda form. De hänger ner som lockande julkulor och vore jag en liten kolibri skulle jag inte kunna låta bli dem.

På bilderna fem, sex och sju syns ett häpnadsväckande träd, helt översållat av starkt röda blommor. Även bladen är fantastiskt vackra och påminner om krukväxten vi i Sverige kallar Rör-mig-ej.

Åttonde och nionde bilden är jacaranda. De är tyvärr nästan överblommade nu men jag kan föreställa mig hur vackert det är när dessa stora träd täcks med ljuslila klasar.

På bilden med Irma är ett formklippt träd, utan blommor.
Utmed gatorna här är det mycket formklippt och tuktat. Det är så fint tycker jag, och så roligt att man även i ett av världens absolut fattigaste länder lägger energi på ren ögonfröjd.

På sista bilden ser ni blommande bougainville. De används ofta som höga häckar precis innanför muren till fastigheten. Runt en stor del av Svenska Skolan går till exempel en bougainvillehäck, men den är så ordentligt tuktad att den bara blommar med några härliga kaskader där den slingrar sig över taket.