fredag 19 december 2014

Klippning och mer shopping

I eftermiddag (fredag) har Sara och jag gjort en favorit i repris och tagit med oss Alma och Irma in till stan. Den här gången åkte vi dock inte till canchan utan till Plaza Principal (vilket innebär huvudtorget mitt i stan). Vi har spankulerat i kvarteren bakom posten där man i första hand kan köpa silversmycken men också mycket hantverk.

Irma och Alma har köpt armband och souvenirer. Alma köpte en jättefin gubbkeps till sig. Jag hittade örhängen, en svart och grön alpackatröja och en lagomstor väska som förhoppningsvis kan ersätta kaffepåsväskan jag brukar ha till kyrkan. Jag gillar verkligen min gröna kaffepåsväska som jag ropade in på missionsauktion i Skälvums missionshus för många år sen, men nu börjar handtagen gå sönder.

Sara tittade på ett par jättefina sandaler och provade ut rätt storlek men i en rätt gräslig ljusturkos färg. Försäljerskan gick iväg för att hämta ett par svarta på lagret och det tog jättelång tid innan hon kom tillbaka. Sara misstänkte att när det tog så lång tid så innebar det att det inte fanns några svarta i rätt storlek, och mycket riktigt - efter en evighetslång väntan kom expediten tillbaka och beklagade att de inte fanns.

När vi var framme på stan passade vi på att beställa tid för massage åt Sara och mig, och nagelpyssel till tjejerna. På måndag ska vi få njuta ordentligt.

Sara hittade också en frisör så jag klev in och satte mig i en stol där. En blonderad kvinna tog fram saxen, ströp mig nästan med skynket man brukar få över axlarna (Sara fick förklara att hon måste lossa lite runt halsen) och med teckenspråk förklarade jag hur jag ville ha det.

Det tog bara tio minuter att klippa fram en page med lätt uppklippt nacke. Under tiden diskuterade mitt sällskap frisörskans maskulina drag. Jag hade svårt att tro att kvinnan som klippte mig inte var en kvinna men när Sara påpekade att hen hade snopp fick jag se mig överbevisad.

Tänk - i dag har jag blivit klippt av en transvestit för 25 bolivianos i Cochabamba och det tog bara tio minuter.

Bilderna visar ännu en vacker växt som man ser på många murkrön här, och Irma som är på shoppingtur i centrala Cochabamba.