lördag 20 december 2014

På toa

Det finns vissa nackdelar med att ha en toalett som är lika mycket utomhus som inomhus.

Badrummet vi använder har visserligen fyra väggar, tak, golv och en dörr utan handtag, men det är oisolerat och dragigt. Bra om föregående besökare lider av magproblem, men inte så bra när det drar om stjärten.

En annan nackdel är att det kan komma krypandes en spindel när man sitter där i godan ro. En spindel som är stor som en fembolivianos.

Det kan också vara som i kväll, när jag gick på toa efter vårt fredagsmys och det plötsligt kravlade en gråsugga, stor som en mindre wienerkorv precis framför mina fötter. Ja, jag överdriver lite grann, men det var sannerligen den största gråsugga jag sett.

Nu bor den i gråsuggehimlen, kanske tillsammans med den märkliga långa, smala, bruna masken som ålade runt i toastolen när jag lyfte på locket en annan dag.