lördag 3 januari 2015

Bad- och pratförmiddag

Sjömarks kom hit på förmiddagen och badade i både pool och hav tillsammans med Niclas och barnen. Jag är ingen badmänniska av stora mått men hade gärna doppat mig i poolen. Jag stack ner tån i vattnet och det var väldigt varmt och skönt.






Tyvärr har jag en sådan vecka när jag inte kan bada. I alla fall inte riktigt än.
I stället har jag åkt upp till tionde våningen och pratat med vår hyresvärd om Wifi och internet. Det finns ett oskyddat nät i byggnaden men det är svagt och opålitligt. Därför har Rebeccas man ombesörjt en egen internetuppkoppling med Wifi bara till uthyrningslägenheten. Tyvärr funkar det inte.
Det var väl inte så smart att sända mig som skickebud i dylika frågor. Jag fick information om att det ska finnas en extra kod som ska knappas in men när jag vidarebefordrade upplysningen till Niclas så var det ju inte det som var problemet.

Hursomhelst så fick jag en trevlig pratstund med Rebeccas man Diplomaten som började med en noggrann redogörelse för sin nyligen genomförda ögonoperation. Sedan pratade vi en stund om hans yrkesliv som amerikansk diplomat i Indonesien, Holland och en massa andra europeiska länder. Därefter kom deras katt Tito och hälsade på mig i samma stund som Rebecca kom från duschen så att jag fick framfört mitt ärende.

Våra hyresvärdars lägenhet ser ungefär ut som vår men liksom ännu mer. Den är större, har inglasad balkong och är full av vräkiga inredningsdetaljer i mestadels svarta nyanser, och torkade blommor. Över det svarta matsalsbordet hänger en gigantisk ljuskrona.

Jag har också hunnit konversera reparatören som kom till vår lägenhet för att titta på den läckande AC:n. Han kommer tillbaka på måndag för att byta ut anläggningen.
Vi pratade mest väder. Mannen berättade att det ska bli bättre väder. Sommarvärme är utlovat så här mitt i vintern, och det ska bli mer sol och mindre vind.
Det är faktiskt riktigt blåsigt och går stora vågor nere vid stranden. Niclas och barnen vill köpa en magsurfingbräda så att de kan utnyttja vågorna ordentligt.

Viktor (längst till vänster), Irma (i blå bikini) och Niclas (vänd häråt) i vågorna.