fredag 2 januari 2015

Flyg till Lima


Det är varmt ombord på planet. Som en föraning om Floridas värme. Jag mår inte så bra om det är för varmt. Men just nu längtar jag efter allt som är varmare än 10 grader inomhus.

Incheckning gick bra. Enda kruxet var att jag inte tänkte mig för när jag fyllde i några formulär. Jag råkade skriva tilltalsnamnen på familjemedlemmarna, istället för de namn som står först i passen. Det gick dock rätt snabbt att skriva nya med namnen Ingemar, Kurt och Gunhild i stället.

Säkerhetskontrollen var noggrann. Det förekommer troligen ganska mycket smuggling och nationell drogpolis gick igenom allt handbagage. Sjömarks fotboll fick inte följa med. Irmas små inslagna armband var på vippen att få stanna kvar de också. Det såg klart väldigt suspekt ut med fem lagomdosstora juklappspapprade paket. Irma fann sig och visade sitt armband för att förklara men polisen öppnade ändå ett av paketen och tittade dystert på de andra, lika vältejpade presenterna. Den ena polisen fann då på råd och gick iväg och hämtade en ask narkotika, luktade på innehållet och jämförde sedan med hur Irmas armband luktade. Uppenbarligen var det skillnad för hon fick lägga ner sina paket igen.

Min väska fick märkligt nog ingen noggrann undersökning. I stället för att packa upp och undersöka varenda pryl öppnade polismannen bara dragkedjan, kikade ner, tog upp Björn Hellströms "Gräddhyllan" och bläddrade igenom den. Sedan var han nöjd.

Mikael och Agnes har just passerat säkerhetskontrollen i La Paz.


Ombord på planet visar de "Just Kidding", ett engelskspråkigt program med barn som utför diverse dolda kameran-bus. Perfekt program för barn och vuxna med barnasinnet kvar.

Viktor sover, Irma försöker sova, men så får vi juice och en muffins så hon ger upp sina försök. När fasten seatbelts-skylten börjar lysa och planet hoppar till dricker vi snabbt och rutinerat upp juicen för att undvika turbulensspill.

Planet mellan La Paz och Lima.

Framme i Lima fick vi lite väntetid. Viktor spelar nintendo medan Agnes tittar på.

Mikael råkade ut för en extra noggrann säkerhetskontroll inför vidare resa till Miami.