lördag 3 januari 2015

Dödens väg

Mountainbike på dödens väg. Rulla ner för en begsväg 65 km och 3500 meters höjdskillnad med stundtals smal väg med stup på uppemot 1000 m på sidan. Det var den saken jag hade på min "att måste göra-lista" men det var nära att det inte blev av. Men efter en del strul och letande hittade vi äntligen ett företag som verkligen gjorde turer på självaste nyårsdagen. De flesta körde inga turer då och det var den enda dagen vi hade till förfogande.
Vi började på 4700 meters höjd och slutade på 1200 m. Mellan etapp 1 som gick på asfalt och etapp 2 som är den man kallar Dödens väg åkte vi bussen där det gick lite uppför några km.
Tyvärr så blev inte höjdkänslan så stor då det mestadels var så molnigt att istället för stup så såg man bara dimma men ibland så fick man se en glimt av hur det såg ut. Det var dock en grym upplevelse som jag skulle kunna göra om många gånger!
Väl nere så fick vi duscha, äta och bada på ett hotell i amazonas djungel! 

En av våra två guider.

Mikael redo för avfärd.

En av deltagarna som var en van mountainbikecyklare.

Etapp ett slingrar sig ner i dalen.

Selfie.

Vattenfall.

Stup efter en spektakulär kurva. Man ser vägen vi kom från på andra sidan.

Från andra hållet. Här lär det vara en fantastisk vy ;)

Mikael vi ett vattenfall.

Jag vid vattenfallet.
Längre ner var vi under molnen, där var det dock inte så branta stup.

Jag med en cocaodling i bakgrunden.

Mat efter turen med deltagarna, ett brasilianskt par, ett bolivianskt par och en tysk tjej och jag Mikael.

Relax i och vid poolen.