onsdag 24 december 2014

Annorlunda julafton

Det här var en lite annorlunda julafton. Jag har firat genom att gå på marknad i 25-30gradig värme, äta köttbullar och potatisgratäng på Svenska Skolan, delta i Sjömarks julklappsutdelning, öppna en pinjata, äta torr fruktkaka, leta efter en öppen restaurang och slutligen hamna på Dumbo och äta clubsandwich innan vi tog två taxibilar hem genom den mörka kvällen.

Just nu representerar Irma vår familj i julaftonsmyset med Sjömarks. Jag tror de spelar Uno.
Själv är jag för trött, Viktor också och Niclas har fått en ny omgång "magtrassel" och har också gått och lagt sig.

Jag erkänner att jag längtar hem i dag. Jag längtar efter mina föräldrar som inte har några barn eller barnbarn hos sig på julafton. Jag längtar efter julaftonsfirandet tillsammans med Niclas föräldrar, syskon och deras familjer. Vi skypade med dem precis när vi skulle äta lunch och då var alla samlade hemma hos svärföräldrarna.

I dag fick jag veta att jag inte hinner hem till kollegans sons begravning och det gör mig extra ledsen.


Här följer några bilder från dagen:
Agnes hjälper till att rulla köttbullar.

Tomtenissarna Irma, Alma och Aron delar ut julklappar.

Finaste prinsessan Agnes fick en Elsaklänning (från filmen Frost).

Så här går det till att tömma en fotbollspinjata. Den var så tung att upphängningssnöret gick av.



Ute på Pradon (huvudgatan) var det liv och kollifejs. Bolivianerna är verkligen duktiga på att gå man ur huse för att umgås och flanera på stan. De firar inte julafton förrän sent på kvällen och innan dess fanns det mat, glass, dricka och olika nöjen att ta del av.