söndag 21 december 2014

Söndagsgudstjänst


I dag har vi varit på förmiddagsgudstjänst i Osvaldo och Vivis kyrka.
Jag tror mötet började klockan elva, men det var lovsång i minst en trekvart innan, medan folk anslöt, så det är lite svårt att säga.
Folk gjorde precis som hemma, och fyllde på bakifrån. Kyrkolokalen var ett lager med två stora fönster högt upp på ena långsidan och plåttak. Jag föreställer mig att det kan bli ganska kallt på vintern.
Lovsång innan mötet. På trummor Osvaldos son Lukas, 11 år, en mycket kompetent trummis!

Vivi inledde med att läsa ett Bibelord och sedan följde pålysningar innan pastor Osvaldo kallade fram mig och Niclas för sång. Vi hade lovat att sjunga tre sånger och Niclas kopplade upp sig mot vår hemmadator i går kväll så att jag kunde skriva av lite noter.
Jag sjöng "Himlen i min famn" och "Så länge jag lever". Det fanns ingen akustisk gitarr att tillgå så det fick gå med elgitarr. Sen kom Sara och Mikael fram också och tillsammans sjöng vi trestämt "I Din öppna famn".
Jag tyckte nog det gick sisådär. Gitarrsträngarna var välanvända och svårspelade och jag har nog blivit för bortskämd med bra medhörning i min hemförsamling för jag hade svårt att få kläm på takten och sjöng dessutom falskt. Ändå var det en karl som pratade hyfsad engelska och tyckte det lät som Abba. Bäst blev det när vi sjöng tillsammans.

Innan predikan uppmanades vi att hälsa på varann. Och det var inte bara att hälsa på de som satt i trädgårdsstolen närmast. Hela församlingen kom på fötter och gick runt och hälsade på alla. Jag hälsade på en man i blå skjorta fem gånger. En gång utanför kyrkan, precis när vi kom, två gånger (en gång till höger och en gång till vänster) när vi hälsade inne i kyrkan, och sedan hälsade han adjö (chao) två gånger när gudstjänsten var över.


Predikan höll på i en timma och en kvart och hade titeln "Den sista inbjudan". Texten var hämtad från Uppenbarelseboken och ärligt talat var den ganska hård. Jesus kräver att du ger allt till Honom för att du ska ha chans att hamna i rätt grupp på domens dag och komma till himlen.

Jag har mer sett det som att Jesus älskar oss så mycket och vet det bästa för oss så det är smart att överlämna allt till Honom för då vet jag att jag är i trygga händer.

Jag är mycket impad av Micke som orkade simultantolka hela predikan.
Efter predikan var det mer lovsång och kollekt. Några kvinnor delade ut kuvert där man skulle skriva sitt namn och lägga tionde. Lite annorlunda mot hemma med så mycket öppenhet kring vad man tjänar.

Efter gudstjänsten gick vi ett kvarter och åt lunch på en hamburgerrestaurang. Osvaldo med familj följde med. Vi var ganska hungriga men framförallt törstiga. I dag har det varit riktigt soligt och varmt. En halvliter cola slank ner lätt. Det blir rätt mycket Coca-Cola här. Det är lika billigt som vatten.